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SHIMMER

    Shimmer is about the creation of an enigmatic and memorable perceptual experience. It is a work for people to perceive, participate and experience in community with other people, a work where meaning is found in the community appropriation and phenomenological engagement that it stimulates. 

    Mutability

    It is a work that explores optical complexity, ambiguity, and mutability within an outline of formal simplicity.

     

    Weather and light

    It operates with the knowledge that varying weather and lighting conditions can situate art in enigmatic places that resist interpretation. This immunises it against the complacency that often takes hold when discovery is limited by certainty. Shimmer will therefore frustrate indifference and remain persuasive.

    Mirrorring

    Rather than producing a specific image, this work reflects its ever-changing context, by making use of a unique mirror glass that via a process of sandblasting allows mirror coating to be removed from its surface, while leaving other zones intact. Reflections may therefore be experienced in a more complex way.

    Stripes

    So instead of reflecting the image of its context in a literal manner, we propose exploiting this technology by devising a delicate filigree of transparent and mirrored stripes.

    Shimmer

    The configuration of these stripes creates a sense of uniformity and a maximum of visual complexity. The fine dimensions of the pattern causes moiré effects because of the overlapping of planes of striped glass. All of this has the effect of fragmenting the reflections, creating a shimmering effect as one moves and observes the work.

     

    Unpredictability

    In addition to the effect of shimmering, one’s experience of the work fluctuates due to changing conditions of natural and artificial light, the shifting of the clouds, rain and snow as well as the movement of cars and people. The work transforms itself throughout the day, evenings and seasons. It therefore offers up fresh and unpredictable experiences at each viewing.

    Evening

    The work is lit in the evening by the ambient light provided by the interior of the building, the lighting on the underside of the canopy as well as by nearby lamp standards and the head lights of the moving vehicles. This form of evening lighting has been chosen because of a preference for giving the installation an “object” as opposed to lantern -like quality that would be the effect if it were to be lit artificially from within.

     

    Client: Slate Asset Management

    Location : Toronto

    Team : Yiran Ma, Mary Ma,  Hal Ingberg

    Budget : $385,000

    Invited competition: Finalist

    Shimmer vise à créer une expérience perceptuelle énigmatique et mémorable. C'est une œuvre que l'on perçoit, à laquelle on participe et que l'on expérimente en communauté avec d'autres personnes, une œuvre dont le sens se trouve dans l'appropriation communautaire et l'engagement phénoménologique qu'elle stimule.

    Mutabilité

    Il s'agit d'une œuvre qui explore la complexité optique, l'ambiguïté et la mutabilité dans un cadre de simplicité formelle.

    ors répartis librement en guise de panneaux tympans. Les panneaux tympans de fini miroir revêtent une importance particulière, puisqu'ils réfléchissent les bâtiments environnants et le ciel en un jeu de réflexions fragmentées.

    Temps et lumière  

    Shimmer opère en sachant que les conditions météorologiques et d'éclairage variables peuvent placer l'art dans des endroits énigmatiques qui résistent à l'interprétation. Cela l'immunise contre la complaisance qui s'installe souvent lorsque la découverte est limitée par la certitude. Shimmer frustrera donc l'indifférence et restera persuasif.

    Miroitement

    Plutôt que de produire une image spécifique, cette œuvre reflète son contexte en constante évolution, en utilisant un verre miroir unique qui, grâce à un processus de sablage, permet d'enlever la couche de miroir de sa surface, tout en laissant d'autres zones intactes. Les reflets peuvent donc être perçus de manière plus complexe.

    Bandes

    Mais au lieu de refléter littéralement l'image de son contexte, Shimmer exploite cette technologie en employant un délicat filigrane de bandes transparentes et miroitantes.

    Shimmer

    La configuration de ces rayures crée un sentiment d'uniformité et un maximum de complexité visuelle. Les dimensions fines du motif provoquent des effets de moiré en raison de la superposition des plans de verre rayé. Tout ceci a pour effet de fragmenter les reflets, créant un effet de miroitement au fur et à mesure que l'on se déplace et que l'on observe l'œuvre.

    Imprévisibilité

    Outre l'effet de miroitement, l'expérience que l'on a de l'œuvre fluctue en fonction des conditions changeantes de la lumière naturelle et artificielle, du déplacement des nuages, de la pluie et de la neige, ainsi que du mouvement des voitures et des personnes. L'œuvre se transforme au fil de la journée, des soirées et des saisons. Elle offre donc des expériences nouvelles et imprévisibles à chaque visionnage.

    Le soir

    L'œuvre est éclairée le soir par la lumière ambiante fournie par l'intérieur du bâtiment, l'éclairage de la face inférieure de l'auvent ainsi que par les lampadaires situés à proximité et les phares des véhicules en mouvement. Cette forme d'éclairage nocturne a été choisie parce que nous préférons donner à l'installation un "objet" plutôt qu'une qualité de lanterne, ce qui serait le cas si elle était éclairée artificiellement de l'intérieur.

    Client : Slate Asset Management

    Lieu : Toronto

    Équipe : Yiran Ma, Mary Ma, Hal Ingberg

    Budget : 385 000$

    Concours sur invitation : Finaliste

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